Klachten

Mensen met autisme hebben vaak moeite om zich staande te houden in de samenleving. Zij kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk overprikkeld raken of ervaren klachten van somberheid en angsten.

Informatieverwerking

Zij hebben een sterke neiging tot nadenken en op detailniveau analyseren van ( nieuwe ) informatie.  Ook kunnen mensen met autisme zich moeilijk ontspannen.

Onderzoek

Onderzoek ( van oa. Annelies Spek) heeft laten zien dat mindfulness mensen met autisme helpt doordat ze gemakkelijker gedachten loslaten, minder somberheid klachten ervaren en beter in staat zijn om lichamelijke en psychische grenzen aan te voelen. 

De mindfulcoach 

 Omdat mensen met autisme informatie op hun eigen specifieke manier verwerken, is het van belang dat zij de mindfulness-technieken op een passende manier aangeboden krijgen. Dat kan bij de mindfulcoach.

 Prikkelgevoeligheid 

Mensen met autisme zijn over het algemeen gevoelig voor geluid en licht. Het lukt hun niet deze prikkels te negeren. Bij mindfulness leer je je richten op een bepaald focuspunt (zoals je ademhaling). Telkens wanneer je afgeleid raakt, door bijvoorbeeld een geluid, keer je met je aandacht weer terug naar het focuspunt.

Somberheidsklachten

Wanneer mensen zich somber voelen hebben ze vaak de neiging om zich terug te trekken en veel te piekeren. ook gevoelens van vermoeidheid en de neiging om veel of juist weinig te eten passen hierbij. Mindfulness kan helpen de cyclus van sombere gedachten en gevoelens te doorbreken

Loslaten van gedachten

Veel mensen met autisme hebben moeite om hun gedachten over een bepaald onderwerp los te laten. Zij kunnen bijvoorbeeld na het zien van een interessant televisieprogramma nog dagen in hun hoofd bezig zijn met het plaatsen en ordenen van de informatie uit het programma.  Bij een mindfulnesstraining  leer je je aandacht actief te sturen. Door te oefenen met meditatie kun je steeds beter je gedichtencyclus doorbreken en loslaten.

Overbelasting

Voor mensen met autisme is het niet gemakkelijk om hun grenzen goed aan te voelen. Ze herkennen vaak de lichaamssignalen niet die horen bij overbelasting, of staan er onvoldoende bij stil. Bij de mindfulnesstraining leert je te focussen op je lichaam. Je krijgt oefeningen om je bewust te worden hoe het op dit moment met jou is.  

 

Oefening de bodyscan

Wil je meer weten

Meld je gerust aan voor een gratis oriëntatiegesprek

Contactformulier