Wat is mediteren eigenlijk

Wat mediteren precies is valt moeilijk uit te leggen. Je moet het vooral zelf doen. Het is in ieder geval even stilstaan liggen of zitten en contact maken met jezelf.

Met al je prettige en minder prettige gedachten en gevoelens die er op dat moment zijn. Je bent en blijft dan alert. Wat voel je? Welke gedachten zijn er? Je kijkt daar als het ware naar. Je laat die gedachten en gevoelens helemaal toe en daarna laat je ze ook weer gaan. Dus je houdt niets vast maar net zoals wolken in de lucht,laat je ze voorbij gaan.

Soorten meditatie

 Object gerichte meditatie

Objectgerichte meditatie bestaat uit het richten van de aandacht op één punt. Na enige oefening wordt ontdekt dat de aandacht niet meer zo snel wordt afgeleid door impulsen van buitenaf of van binnenuit. Dit wordt het eenpuntig maken van de aandacht genoemd.

Objectvrije meditatie

Objectvrije meditatie is niet gericht op een object of een figuur, evenmin op een object in de vorm van een gedachte of gevoel. Vrijheid van objecten – de meditatieve staat – ontstaat vanzelf, wanneer de aandacht of focus geheel ontspant. Het doel van objectvrije meditatie is dat je aandacht geheel ontspannen raakt en terugkeert naar de bron.

Vipassana

Vipassana meditatie is een vorm van mediteren waarbij je de aandacht niet op één punt focust, maar je leert je geest om alle veranderingen in je lichaam en geest te ontdekken. Zo wordt je bewust van de werkelijkheid. Je bent je wel bewust van alle gevoelens en gedachtes maar laat ze gewoon aan je voorbij gaan. Je leert er naar te kijken alsof ze niet bij jou horen.

Zen

Zen meditatie is een vorm van concentratie meditatie. Het bestaat vooral uit het zazen, het zittend mediteren. Hiernaast is er ook het lopend mediteren (kinhin), dat zoals het al zegt, lopend gedaan wordt.

Geleide meditatie en stilte meditatie

Er zijn verschillende vormen van meditatie. Er is de geleide meditatie en de stilte meditatie. Bij een geleide meditatie luister je via een geluidsinstallatie  naar een geluid en stem van iemand.

Bij een stilte meditatie is iedereen stil. In stilte kun je dan je b.v. je gedachten en ademhaling volgen. En iedere keer als er gedachten komen kun je weer teruggaan naar de ademhaling. De ademhaling kun je hierbij zien als een anker waar je steeds naar terug kunt keren. Je hebt het immers altijd bij je.  

Wil jij weten wat meditatie voor jou kan betekenen?

Meld je aan bij de mindfulcoach.

Voel je welkom.

Contact