Mindfulness voor thuis

Mindfulness voor thuis

Aandachtig ademen

Ga op een rechte stoel zitten. Houd je rug zo recht mogelijk en je geest alert.

Kantel je bekken iets ( maar niet teveel) zodat je rug geen contact maakt met de rugleuning. Je kunt voelen wanneer je in balans bent. Zoek hier even naar.

Breng je schouders iets naar achteren, maar niet te veel. Het zitten mag comfortabel blijven voelen.

Stel je voor dat aan je kruin aan een touwtje is bevestigd. Je hoofd wordt daardoor iets omhoog getrokken. Je kin iets naar je borst. Je schouders ontspannen. Je armen laten hangen en je handen los op je benen.

Je mag je ogen sluiten als je dat prettig vindt.

Richt je aandacht op je buik. Voel hoe deze bij een inademing een beetje opbolt of uitzet en bij een uitademing inzakt of terugwijkt. Eventueel leg je een hand op je buik om het goed te kunnen voelen.

Telkens wanneer je een gedachte opmerkt, merk je dat deze je meevoert.
Vervolgens ga je rustig met je aandacht terug naar je buik en in-en uit- ademen. Het helpt om het zinnetje “ er is een gedachte” in jezelf te zeggen en vervolgens terug te gaan naar de oefening. Doe dat ook als je ongemak in je lichaam opmerkt. Zeg dan tegen jezelf “ er is ongemak, jeuk of iets degelijks” .
Merk alleen op dat het er is en ga vervolgens terug naar je ademhaling.

Sluit de oefening af door je lichaam als een geheel te voelen.
Breng je aandacht naar je voeten. Als je contact hebt ervaren met je voeten, open je je ogen. Kijk even schuin voor je voordat je contact maakt met je omgeving. Je zult merken dat gedachten zich constant blijven aandienen.

Dit is normaal en nodig om je bewust te worden van al deze gedachten.
Doe deze oefening een keer per dag minimaal vijf minuten. Als het lastig is om dit tussen je bezigheden door in te plannen, sta dan vijf minuten eerder op om de oefening te doen. Of doe die voordat je naar bed gaat. Merk op of je kunt voelen of de oefening effect hebben op jouw leven. Als je geen effect merkt, zijn meer oefeningen en tijd nodig. ~Hou vol!

Realiseer je dat je altijd en overal door je ademhaling meer rust kunt ervaren.
Zolang je leeft, heb je dit tot je beschikking.

© 2019

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑ Bewerkt door Ria Koetsier