Oefening 

Voer je eigen voice dialoque

  • Kijk het eerst even aan:

links zit ‘Ja, ik doe het’ met al zijn gedachten en gevoelens,

rechts zit ‘Nee, ik doe het niet’.

  • Ga dan letterlijk aan de linkerkant zitten en laat de ja-kant helemaal uitpraten. Je zult merken dat ‘nee’ al gauw begint te trekken – negeer dat. Schrijf op wat deze ja-kant allemaal te zeggen heeft.
  • Ga nu letterlijk aan de rechterkant zitten en doe hetzelfde.
  • Nu ga je in het midden zitten om je ‘bewuste ik’ aan het woord te laten, de manager van het hele stel. Probeer je los te maken van alle gedachten en gevoelens links en rechts. Kijk er onbekommerd naar, constateer dat het allemaal van jou is en allemaal waar, en kijk wat links en rechts van elkaar te leren hebben. Ligt er ergens een compromis?

Oefening 2

Ontdek je verstoten ikken

Met deze oefening krijg je meer zicht op je ‘stille’ subpersoonlijkheden.

  • Maak een lijst van vijf eigenschappen die je in anderen verafschuwt. Denk aan die kennis, dat familielid of die collega aan wie je een grote hekel hebt, en schrijf op wat je het meest irritant vindt aan hem of haar.
  • Denk eens terug aan de laatste keer dat je kwaad was of verdedigend reageerde. Probeer de vinger te leggen op wat die reactie opwekte – was het iets wat iemand zei of deed?
  • Hoe reageer je doorgaans in paniek- of stress-situaties? Ga je bijvoorbeeld meteen op zoek naar oplossingen, sta je juist als aan de grond genageld of zoek je steun bij anderen? Probeer nu het tegenovergestelde gedrag: daar heb je weer een van je verstoten kanten te pakken.
  • Ben je weleens boos geworden als een vriend de aandacht vestigde op een deel van je persoonlijkheid? Of heb je dat deel ontkend – ‘Zo ben ik helemaal niet’? Zijn er eigenschappen die steeds terugkomen? Grote kans dat je een onteigende subpersoonlijkheid te pakken hebt. Schrijf op wat de goede kanten van deze subpersoonlijkheden zijn, en hoe je die meer in je leven kunt integreren.

Succes en veel plezier met je ontdekkingen.